Content Club Nederland wil marketing inhoud geven

Nieuw kennis- en discussieplatform over de kracht van content

22 NOVEMBER 2012, AMSTERDAM, NL
Samenvatting
AMSTERDAM, 22 november 2012 – Weg met al die brancheorganisaties en bureaus die content willen claimen en op print of social proberen te plakken. Content gaat over inhoud, niet over mediakanalen. Daarom de hoogste tijd voor de Content Club, een open kennis- en discussieplatform dat content uit de hokjescultuur wil halen. “Content draait om verhalen waarmee je doelgroepen in de juiste context weet te raken.” De Content Club Nederland is een initiatief van Cor Hospes en Mark de Lange.

“Content is momenteel het grootste buzz-woord onder marketeers en communicatieprofessionals. Iedereen probeert het begrip vanuit zijn eigen invalshoek te claimen. Wij benaderen content volledig kanaal- en brancheonafhankelijk, en dat is hard nodig”, zegt Cor Hospes, samen met Mark de Lange initiatiefnemer van de Content Club Nederland. De Lange: “Er is nog geen contentplatform gericht op kennisdeling. De bestaande brancheverenigingen blijken te veel incrowd, vooral gericht op lijfsbehoud. Ze zijn niet gericht op hoe je binnen de juiste context meerwaarde kunt bieden aan doelgroepen. Terwijl marketingcommunicatie daar om zou moeten draaien. En dat doe je met content die het waard is om te delen en verder te vertellen, met als startpunt telkens het kernverhaal van een bedrijf, merk of organisatie. Te verspreiden via tal van middelen. Van blogs en congressen tot magazines en activaties.”

Content die inspireert
De Content Club is voor iedereen toegankelijk die geïnteresseerd is in content marketing, zegt De Lange. Hij denkt aan marketeers, communicatieprofessionals, PR-mensen, conversation managers of social media managers. “Iedereen die met relevante content toegevoegde waarde wil leveren aan zijn doelgroepen. Geen dwingende reclameboodschappen, maar content die informeert, inspireert of mensen iets bijbrengt. Kortom: content die mensen helpt en hun leven verrijkt of veraangenaamt.”

Content is driver van social
Binnen de Content Club staat het delen van kennis centraal. Volgens Hospes is de Content Club The Next Step na de Social Media Clubs waarvan hij zelf een chapter in Leeuwarden oprichtte. Hospes: “Social media gaat niet over Facebook, Twitter, YouTube of welk social kanaal dan ook. Gaat ook niet over zenden, maar over het delen van verhalen. Met als driver geloofwaardige en relevante content die mensen in beweging zet.” De Lange aanvullend: “Bedrijven zouden hun energie meer moeten steken in content. Meer moeten denken in ‘become the conversation’ in plaats van ‘join the conversation’.”

Club en Classes
De bijeenkomsten van de Content Club vinden in eerste instantie vier keer per jaar plaats. De eerste avond is gepland in februari. Naast deze avonden organiseren Hospes en De Lange ook Content Classes (workshops, lezingen) en streven ze jaarlijks naar een groot Content Congres. En ze hebben meer plannen. De Lange: “We willen Nederland graag laten zien hoe je vanuit een doordachte contentstrategie bouwt aan duurzame klantrelaties.”

Citaten
"Wij benaderen content volledig kanaal- en brancheonafhankelijk, en dat is hard nodig." Cor Hospes
"Het startpunt van marketingcommunicatie is telkens het kernverhaal van een bedrijf, merk of organisatie. " Mark de Lange
"Geen dwingende reclameboodschappen meer, maar content die mensen helpt en hun leven verrijkt of veraangenaamt." Mark de Lange
"De Content Club 'the next step' na de Social Media Clubs. Sociale media gaat niet over zenden, maar over het delen van verhalen. Met als driver geloofwaardige en relevante content die mensen in beweging zet." Cor Hospes
  • Default avatar2

Mark de Lange

Twitter: @beklijf
  • Default avatar2

Cor Hospes

Twitter: @corhospes
Over Content Club Nederland

Content Club Nederland is een open kennis- en discussieplatform over de kracht van content (marketing). Voor en door marketing- en communicatieprofessionals.

Content Club Nederland. Geeft marketing inhoud.

Over de initiatiefnemers:

Cor Hospes was bijna twintig jaar zelfstandig journalist voor de belangrijkste (vak)tijdschriften en dagbladen van ons land, en tekstschrijver voor ministeries, A-merken en tal van mkb-bedrijven. Ook schreef hij een vijftal marketingboeken over contentmarketing, storytelling, sociale media en guerrillamarketing. Hospes werkt al jaren als adviseur, spreker over Content- en Guerrillamarketing. Meer info: www.corhospes.nl

Mark de Lange is oprichter en managing consultant van contentmarketingbureau Beklijf. Begon ooit als redacteur bij Nu.nl, werd daarna freelance journalist voor publiektijdschriften. Werkte vervolgens ruim zes jaar met zijn eigen online bureau voor met name Nederlandse uitgevers. Ontwikkelt nu met Beklijf content marketing strategieën voor bedrijven en organisaties als Philips, Bosch, Delta Lloyd en Catharina Ziekenhuis te Eindhoven. Meer info: www.beklijf.nu